Tradycyjna centrala telefoniczna wymaga doprowadzenia do każdego telefonu osobnego przewodu (jedno parowego). W praktyce wygląda to tak, że w miejscu lokacji centrali telefonicznej, schodzą się wszystkie przewody od telefonów oraz łącza do operatora. Przeniesienie telefonu w inne miejsce lub instalacja nowego niesie ze sobą konieczność położenia nowego kabla pomiędzy lokalizacją telefonu a centralą. Ponadto uruchomienie nowego abonenta poza lokalizacją firmy jest praktycznie niemożliwe.
Jeśli masz już dość ograniczeń oraz utrzymywania starej infrastruktury kablowej tylko dla telefonii, to technologia VoIP jest najlepszym i jak się zaraz okaże prostym rozwiązaniem.
Na początek należy dobrać odpowiedni model centrali, pod kątem wydajności oraz obsługi łączy do operatora nadrzędnego. Centrale z serii OpenComPBX oraz OpenCom miniPBX posiadają wszystkie niezbędne interfejsy do obsługi każdego typu łączy do operatora.
Kolejna rzecz, to analiza sieci IP (LAN) pod kątem jej dostępności w miejscach instalacji telefonów oraz wolnych portów na switch-ach. Każdy telefon czy bramka VoIP musi mieć połączenie z siecią LAN (kabel Ethernet). Często jednak jest tak, że aparatu telefonicznemu towarzyszy komputer z dostępem do sieci a to już w zupełności wystarczy. Aktualnie większość telefonów VoIP posiada dodatkowy port Ethernet, pełniący rolę Bridge-a oraz patchcord (krótki przewód Ethernet-owy). W takim przypadku wystarczy kabel sieci LAN doprowadzony do komputera, wpiąć do telefonu VoIP, natomiast patchcord-em połączyć telefon z komputerem.
Jeżeli kwestia rozbudowy lub modyfikacji sieci IP jest ukończona, to należy teraz wybrać terminale VoIP. Terminalami mogą być bramki VoIP lub telefony VoIP.
Bramki VoIP należy stosować w przypadku gdy zależy nam, aby z centralą pracowały zwykłe telefony analogowe z wybieraniem DTMF. Często występuje taka potrzeba, ponieważ posiadamy urządzenie faksowe lub przywiązani jesteśmy do telefonu bezprzewodowego.
Należy zwrócić uwagę aby taka bramka przekazywała prezentację numeru dzwoniącego (FSK), miała możliwość ustawienia czasu Flash (niezbędne dla usługi transferu połączenia) oraz dialplanu (znacznie skraca czas oczekiwania na realizację połączenia). Bramki VoIP znajdujące się w naszej ofercie posiadają 2 porty (Cisco PAP2T), 4 porty (GXW4004), 8 portów (GXW4008) lub 24 porty FXS (GXW4024). Do portów FXS podpina się telefony analogowe.
Z kolei telefony VoIP należy stosować w przypadku gdy zależy nam na komforcie pracy – wygodnym dostępie do usług centralowych. Przy ich wyborze należy zwrócić uwagę na dostępność dodatkowego portu Ethernet (pracującego w trybie „Bridge”), możliwość podpięcia konsoli sekretarskiej (wyświetlającej status innych abonentów), zestawu słuchawkowego (przydatny w Call Center).
W naszej ofercie znajdziecie Państwo sprawdzone terminale VoIP firm Cisco, Grandstream, Yealink.
Po pozytywnym zweryfikowaniu sieci IP pozostaje montaż nowej centrali (najlepiej w miejscu zakończenia łączy do operatora nadrzędnego). Następnie należy doprowadzić do centrali sieć Ethernet oraz ją skonfigurować. Niebagatelną sprawą jest dobór stałego adresu IP centrali (nie powinien on być przyznawany automatycznie). Jeżeli z centralą mają współpracować terminale spoza sieci lokalnej (dostępne poprzez sieć Internet – np. usytuowane w innym oddziale firmy lub pracownicy w delegacji), to warto nadać centrali publiczny adres IP.
Ostatni etap, to instalacja i konfiguracja terminali VoIP. Efekt końcowy może wyglądać jak na poniższym schemacie.
Co zyskaliśmy?
System łączności telefonicznej działa na tej samej sieci Ethernet, na której działa system informatyczny. Nowa technologia pozwoliła wyeliminować mało efektywną sieć tradycyjnej telefonii.
Przeniesienie w inne miejsce lub uruchomienie nowego abonenta jest dużo tańsze, bo wymaga tylko dostępu do sieci Ethernet (nie trzeba łączyć telefonu z centralą dedykowanym kablem telefonicznym).
Uruchamianie nowych abonentów nie wymaga rozbudowy sprzętowej centrali.
Abonenci nie muszą być lokalizacyjnie przywiązani do centrali telefonicznej – wystarczy im jedynie dostęp do sieci Ethernet. To sprawia, że osoby pracujące np. w oddziale firmy lub pracownik w delegacji, są abonentami tej samej centrali telefonicznej.